Blogger Widgets ssssshhh...: kenangan ramadhan 2

Wednesday, August 1, 2012

kenangan ramadhan 2

assalamualaikum
aku nak sambung balik bab kenangan ramadhan aku. kalau korang nak taw, macam yang aku cakap, abang2 aku memang kaki mercun punya orang. dah jadi bapak anak sampai 4 pun mercun dok tala lagi. bukan sorang dua tapi memang sume abang2 aku jenis gitu. akak2 aku takat main bunga api berani la. awww sweet gegirl sangat mereka. aku tak gegirl, aku hensem dan smart.

abang aku no 5 ni, sehari sebelum raya dia bekampung dekat umah aku. kirakan dia ngan family dia raya kat umah pilah dulu lah tahun tu. pastu dalam bonet dia ada sebabong mercun. dah macam2 jenis plak aku tengok. hhaaiisshhh. bila aku tanya tu sapa punya, dia cakap,,

"tu iwan punyo, bang udo tak main mercun"

"hahahhaa sudahlehh.."

then petang aku, aku lepak dengan abang aku. aku tengok poket dia kembung semacam. confirm mercun ketupat dalam poket dia neh. tah apa benda lah dia nak buat. abang aku ni 5 ni panjang sikit akal dia. anak ramai tapi perangai macam orang bujang. hohoo

"adik, kau nampak pasu bunga pecah tak???"

"entah, dalam kebun abah kot"

aku dah pelik, apa benda lah abang aku nak buat ni kan. takkan nak menanam pokok bunga lak kan. buang tebiat dah tu, then aku nampak abang aku jumpa pasu bunga yang retak2 sikit kat kebun bapak aku. apa benda dia nak buat entah. pelik je tengok, suspicious pun ada weyh

"bang udo nak buek apo??"

"ha kau tengok yo. kang kau lari jauh sikit. den nak buek roket toghobang"

"?????????????"

rupa-rupanya abang aku letak mercun ketupat bawah pasu bunga yang pecah tu dengan harapan pasu bunga tu terbang ke atas. memang kerja gila. kalau mak aku nampak menjawab aku dengan mak aku nanty, dengan kakak ipar lagi.then lepas dah aim baik punya kat tengah padang tu, terus dengan semangat waja diri abang aku bakar mercun tu and apa lagi, memang terbanglah. terbang and berkecai gila.

sekali mak aku nampak daa. aku dah agak dah confirm kantoi punya. telinga mak aku sensor dia memang sharp sikit.memang dalam hati aku masaklah abang aku kena sekolah dengan mak aku nanty plus kena sekolah lagi dengan akak ipar aku.

"iwann kau main mercun yooo??? kono ghumah orang kanggg!!!" mak aku dah ngamuk. tapi mak aku tataw abang aku yang buat. mak aku ingat cucu dia punya kerja meaning anak abang aku. sebab anak abang aku ni lasak sikit.

apa yang aku ingat, abang aku dah hilang dah time tu. dia pegy lari kat bawah masjid sebab dah dengar suara mak aku. tak pasal2 yang kena marah anak dia. merah muka nak buah aku. aku??? mestilah menyorok jugak sebab dok subahat dengan abang aku. bagi mak aku cool down dulu baru balik rumah.

masa nak balik rumah, aku dengan abang aku buat muka selamba. sekali anak dia datang.

"apetah ayah lari, tak pasal abang yang kena marah ngan opah ngan mak"

haha angin anak buah aku. last2 mak aku taw gak yang main mercun tu abang aku. ha ko pikirlah sendiri apa jadi pastu. even dah kena sekolah siap package sekolah petang sekali kena dengan mak aku, doang ni tak reti serik. malam tu dok sambung balik gedabang gedeboommm.aku je serik dah. dah besauuu kan. :)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...