Blogger Widgets ssssshhh...: aplikasi jadual kehidupan seharian

Monday, July 8, 2013

aplikasi jadual kehidupan seharian

assalamualaikum
pagi tu seperti biasa aku bangun, mata berat nanang bak kata orang Ganu
kalau salah maafkan aku. tuala yang aku sangkutkan dekat pintu almari aku capai
aku memang tidak suka menyidai tuala di luar rumah
sebab pagi hari nanti leceh nak bangun nak ambil tuala.
usai mandi dan bersolat, aku bersiap menuju ke motor bapak aku
aku memang jarang minum di rumah kerana kenderaan seharian aku ialah bas awam

aku takut kalau2 perut ku membuat ragam dikala aku enak tidor nanty kan
motor bapak aku meluncur laju ke simpang tiga trafik light utama
disitulah tempat aku menunggu bas dan akan ada seorang budak perempuan
yang akan bersama sama menunggu bas bersama aku. namanya titi
nama penuhnya aku tidak pasti.

sewaktu kebosanan menunggu bas, aku selalunya memperhatikan
kenderaan yang lalu lalang di depan aku
almaklumlah aku berada di jalan utama, seawal 6 pagi sudah ada kenderaan lalu lalang
kebanyakannya adalah kenderaan berat seperti lori, dan bas persiaran

namun tak semuanya lalu pada waktu ketika yang sama
ada kalanya kalau jalan tu nak lengang dia akan lengang jugak
namun ada satu benda yang menarik perhatian aku setiap pagi
kalau yang lalu tu sebijik dua, kebanyakan mereka akan langgar lampu merah tu
jadi sangat jarang untuk aku nampak kereta yang tak langgar lampu merah masa lengang

kebanyakan akan tekan pedal minyak and speed selaju mungkin
bahaya kan, aku ada snap kereta yang berhenti dekat lampu merah walau takde kereta lain
dan kereta yang makin laju walaupun lampu merah. namun semuanya telah hilang
sebab hp ku telah rosak memory kadnya.

dalam 10 buah kereta yang lalu ketika lengang dan lampu merah
hanya akan ada sebijik yang akan berhenti dan jalan ketika lampu hijau
begitu juga kita kalau diaplikasikan di kehidupan seharian
banyak perkara atau kesalahan kita buat di belakang-belakang

macam contoh, kita nak pakai barang si polan neh
lepas tu kita main ambil je dengan pendekatan ayat

"alaa takpe dia tataw, lagipun pinjam kejap je"

jadi banyak perkara kita buat dengan guna ayat takpe dia tak tahu
tapi kita lupa yang atas ni tahu. aku pun kadang2 guna ayat ni
macam nak pinjam gunting kawan aku, kalau dia takde aku main ambil je
then kadang2 aku lupa nak bgtaw owner dia aku pakai gunting atau stapler apa seme

samalah macam lampu isyarat tadi
orang langgar sebab apa? sebab jpj polis tataw
kalau doang ada mesti semua menikus confirm.

sempena bulan Ramadhan yang akan menjelang sehari lagi neh
marilah kita sama2 memperbaiki diri, pahala bulan Ramadhan ni bukan calang2
lagu dalam mp3 ce tuka ke nasyid
tudung takat dada ce labuhkan sikit
kasut terbuka ce tutupkan
lelaki pakai seluar tiga suku ce panjangkan
bercakap perkara tak berfaedah ce berilmiah

semoga bulan Ramadhan ni menjadi bulan untuk semua umat
berlumba-lumba mengerjakan amal ibadah. Amin

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...