Blogger Widgets ssssshhh...: 2013

Saturday, December 7, 2013

pemalas

lama sangat tak buat entry baru untuk diri sendiri ni...

Thursday, October 17, 2013

perspektif cantik di mata manusia



assalamualaikum
cantik adalah sesuatu perkara yang sangat subjektif
sebab cantik di mata kita belum tentu cantik di mata orang lain
cantik di mata orang lain belum tentu cantik di mata kita

namun dalam realiti dunia sekarang kita disogokkkan dengan
kurus adalah cantik, putih adalah cantik, cantik dan tampan di sayangi
dalam iklan tv, semua produk kecantikan adalah lebih kepada memutihkan
ye memang ada yang untuk merawat jeragat, jerawat dan segala bapak bintik hitam
tapi kebanyakannya adalah lebih kepada "CERAH DALAM MASA EMPAT MINGGU"

kadang-kadang kaum perempuan menjadi obses dengan iklan macam tu
dan dengan rasa rendah diri aku pun tidak terkecuali
ye untuk mendapat perhatian umum mungkin ini adalah jalannya
tapi sebenarnya itu semua adalah eksploitasi syarikat2 pengeluar
untuk melakukan jualan produk mereka kepada kaum2 wanita yang berlumba-lumba nak cantik

tapi sebenarnya untuk apa cantik ni, adakah bila putih kita akan cantik?
adakah bila kita kurus kita cantik?
cantik yang sebenar adalah cantik yang datang dari hati
bila hati kita cantik kita akan secara automatik cantik di luaran
kerana apa? kerana akhlak kita akan cantik selari dengan kecantikan hati

semua kejadian Allah ciptakan cantik2 belaka, ada gemok kurus tinggi rendah hitam putih
semua kejadian yang Allah ciptakan ada sebab, 
kadang2 orang gemok rasa irihati dengan orang kurus
kerana pada pandangan mereka yang kurus itu cantik
orang pendek yang irihati dengan yang tinggi macam model
kerana apa? kerana merasakan cantiknya yang tinggi2 neh
dan aku sebenarnya salah seorang yang rendah
tinggi aku 148cm dan aku cemburu dengan perempuan yang tinggi

tapi semua pandangan ni diciptakan oleh manusia itu sendiri
kita yang menciptakan kencantikan itu berlandaskan sesuatu perkara
ia seolah-olah kita mencipta sendiri dinding halangan di antara kita dan 
golongan yang berlainan dari kita

dan tanpa kita sedari sebenarnya kita menciptakan jurang
menciptakan sesuatu perkara yang tidak wujud pada mulanyaa
dulu masa aku diploma ustaz aku penah cakap

"kamu tahu, secantik mana pun muka kamu, mulut berbau jugak,
tapi walaupun Allah jadikan mulut kita semua ni berbau, semua ni ada sebab.
kamu taw apa sebab dia?" 

"tak taw ustaz kenapa?"

"sebab cuba kamu bayangkan, kalau mulut masing2 semua wangi,
yang belakang bau strawberri, yang depan bau anggur, yang tengah bau epal,
karang bila saya tengah mengajar, kamu semua duk sibuk bercium mulut kat belakang saya,
sebab apa? sebab nak bau mulut masing2"

"HAHAHAHA EUUWWW USTAZ NEH"

masa tu aku dah mula berfikir, memang betul apa ustaz kelas aku cakap
nampak kelakar tapi aku paham apa yang ustaz kelas aku cuba sampaikan
sebab masa tu ustaz aku cuba menerangkan kekurangan yang ada adalah bersebab

gemok ke kurus bukan masalah, hitam ke putih bukan berbalah
apa yang penting kita terima kekurangan masing
apa guna kurus kedengking kalau sakit meranting
apa guna putih melepak kalau perangai kuat menjerit melalak
dan sebenarnyaa
kesihatan ya penting, sangat penting. 
agar urusan seharian kita berjalan lancar

jika kita tak sihat sakit kaki, urusan dan segala hal tergendala
tapi jika kita tak cantik, segala hal masih boleh berjalan
kerana kita menggunakan pergerakan, kelincahan dan kekuatan kita dalam
menjalankan tugas seharian
bukannya kecantikan
kecantikan adalah bonus, untuk sedap dipandang. sahaja.

kecantikan yang sebenar adalah datang dari dalam
dan ianya akan boleh dirasai oleh orang sekeliling

meh aku nak sampaikan apa yang aku rasa dulu

seriously aku bukanlah seorang yang cantik, aku rendah, dan sedikit gelap
tapi aku jenis banyak cakap. aku masuk banyak aktiviti kelas masa aku dekat sekolah
aku masuk pidato, debat, dan macam2 aktiviti kelas lagi
sebab aku rasa nak stand up di kalangan yang lain2
aku nak buktikan yang aku jugak boleh berdiri sama level

tapi aku silap, sebenarnya aku tak perlu buat semua tu
sebab perkara tu aku buat untuk memuaskan hati orang lain
sedangkan aku rasa kosong dengan apa yang aku buat
padahal kawan2 aku semua okayh dan terima aku seadanya

and aku bukanlah jenis yang pandai melawa, sangatlah tak pandai
dan masa diploma, aku ada seorang kawan baik
kawan yang memang rapat sangat. tempat aku bercerita

satu hari, kami berjumpa dan berbual macam biasa
dan dia tetiba mengeluarkan kata-kata macam ni

"kau taw, si xxxx tu cantik sangat kan. aku tengok dia kan, aku tenang je.
aku tengok pempuan lawa ni tenang hati aku"

aku terdiam terkaku, masa tu aku rasa malu
sebab aku taw aku macam mana. aku dah mula kecik hati
mungkin aku jugak yang mudah merajok tapi entah kenapa aku memang terasa
dengan apa yang kawan aku cakap

"kau kalau nak jumpa perempuan cantik, sini takde dan
kau boleh balik. carik perempuan cantik mana yang kau nak tu!"

masa tu aku sendiri malu dengan kata2 aku
nampak sangat aku terasa dengan kata2 kawan aku
and aku akui aku memang terasa

tapi masa tu aku lega, sebenarnya dikurniakan wajah yang biasa2 lebih bermakna
jikalau ada yang berminat mungkin dia akan suka kita seadanya
dia akan terima segala kekurangan dan kelebihan yang ada
tanpa memandang paras rupa

sesapa yang dikurniakan wajah yang jelita
adalah bonus anugerah Allah dan anda tidak salah
orang yang menciptakan jurang diantara kecantikan itu yang bermasalah

dan aku juga telah belajar satu benda
tidak guna memuaskan hati manusia sekeliling dengan menyusahkan diri
kerana sampai bila hati orang keliling tidak dapat dipuaskan
biarlah tak cantik di mata masyarakat asalkan cantik di mata Allah
kerana Allah lebih nampak kecantikan hambanya berbanding orang lain
selamat malam


Tuesday, October 8, 2013

muahahaha :D


kau duduk celah hutan hujan mana ni dik oiii????

p/s : jumpa dekat facebook. jenuh aku gelak tengok gambar ni

Monday, October 7, 2013

picture speak louder than words


the goodbye doesn't matter
the memories does
it's hurt a lot

the good memories make you smile
the others just make you cry
but life must go on
live life to the fullest
yeaaah!


kadang2 mental mereka memang putus. ni tempat budak2 main woi



(dinner debest)
ada hantu di belakang


gambar pre grade. ha pilih2. mana nak kasi taw aku
yang lelaki jangan nak gatal pilih jugak. hikhikhk



aqilah dan insyirah. kawan baik aku kebanyakannya memang nama last doang ah kot



(buka puasa pantai puteri)
geng kulit hitam, eh salah geng baju hitam



asyraf dan syaz. kalau nak taw, acap ni laki paling cool sekali dalam kelas
kau marah ke apa ke dekat dia, dia lek je. tak penah marah sekalipun
aku rasa reseptor marah dia dah putus



(buka puasa pantai puteri)
sebelum baca doa haruslah bergambar dulu. busuk bebudak neh



zetty dengan pia. housemate dan jiran sebelah bilikmate.
zetty orang pertama aku kenal masa dekat melaka.



gambar tasik uitm lendu. tengok memang lawa kan tapi 
biawak besar buaya. aku penah kena kejar. cisss



ekpedisi daki gunung apa tah dekat cameron highland tu. 



(dinner debest.)
 seme bajet kpop. geli aku



(cameron, tempat orang asli main sumpit)
malu pulak nak mengaku ni kawan sekelas aku



(cameron gitu)
kau nak taw aku yang mana? aku yang pakai sweater manu tu
durhaka betul. sweater pinjam je pun. 



gambar gegadis jejaka idaman kelas sebelah yakni kelas A
dah kenapa kau tangkap gambat tengah jalan neh



(beraya rumah aku)
mak aku kata "ni kalau penat rehat2 lah dulu"
boom! seme takde warning terus baring buat macam rumah sendiri



my very2 bestfriend till now. heee aqilah gemok
yang sekarang dah kurus. hahaha



(masa aktiviti role play)
hai nama saya irfan tapi su suka panggil saya bruce lee



dayah, miza dengan kak yong
doang bertiga bila bercakap lembut sangat. 
kena pasang speaker baru dengar dan paham



(game futsal)
siaplah kau irfan, dalam court karang aku tak sepak bola
aku nak tumbuk kau je

eleh jeles ngan muscle aku lah tu



(overnight kelas A dan kelas B)
okeh sekarang sapa nak belanja kita makan neh

krik krik krik krik....



(presentation role play)
bas dah sampai, sapa nak naikk???



(presentation role play)
hamper je??? ni aku punya sorang. kau orang nak beli sendiri



(pre grade)
aku pun tataw aku g mana masa ni. kuat sangat merayap
orang tangkap gambar aku merayau dalam bangunan tu



fizah dan fatin. jiran sebelah bilik yang baik hati sangat
selalu mendermakan makanan dekat aku dan menjadi rumah kedua
sebab aku selalu tak bawak kunci



nyah dengan qiqi
ca, kau buat muka gitu nak kena sepak ke?



tak penah di buat orang keluar beramai ramai sampai berkereta-keriti
penuh dataran pahlawan tu dengan bebudak course aku je



acap ni aku nak tangkap gambar dia duduk depan aku dah kenapa??



kau dah hafal dialog mandarin tu zak??

eh dialog? tu bukan lirik lagu ke??

masa sebelum masuk u dulu
aku cukup takut nak kawan dengan kawan2 aku yang duduk shah alam
sebab banyak cerita dalam drama, budak bandar tak suka budak kampung

tapi kawan2 aku tak gitu, doang baik sangat
tak kisah kau sapa, bekawan atas dasar kawan
sebab tu aku dengan kawan2 aku yang melaka ni still rapat sampai skang
masih contact dekat facebook dengan twitter

doang ajak aku naik KL, sebab nak belanja makan
aku je tak naik lagi sebab kekangan masa

dan lagi kau orang mesti rasa pelik kenapa banyak gambar budak lelaki kan
kebanyakan kawan2 perempuan aku dulu doang free hair aka tak pakai tudung
dan sekarang doang dah pakai tudung malah lebih sempurna berbanding dengan aku

jadi sebab tu gambar2 kawan2 perempuan aku
aku tak publishkan.. :)


kau taw, memori tu indah untuk diingati
sebab tu yang mengikat kita dan rakan2 kita bila berjauhan
dan itu yang menjadi topik perbualan bila kita berjumpa lagi
di masa akan datang.
all the best kawan2.. (",)



aku masa zaman universiti memang tak reti dress up pun... heee

Saturday, October 5, 2013

:)

tidak banyak yang perlu diungkapkan
kerana gambar menerangkan segalanya
kerana kawan kita boleh jatuh
kerana kawan kita boleh bangkit
namun kita yang menentukan siapa kawan2 kita...:)

semua perkara yang jadi, ada sebab nya. bersabarlah

assalamualaikum
ye aku taw sekarang sudah dinihari
macam biasa mata aku masih membuat hal untuk dilelapkan
seperti bayi lagaknya, mahu didodoikan sahaja
entah mengapa malam ni kepala aku cukup berat
bukan kerana pening, kalau pening sudah kucari panadol sebagai penawarnya
namun kepala aku seolah-olah berputar dan ligat memikirkan pelbagai perkara

ku rebahkan badan ku ditikar anyaman buluh kegemaran mak aku
lenganku di letakkan di atas dahi, fikiran ku menerawang
ah kenapa begini? getus hati aku
aku risau dengan diriku yang semakin tunggang langgang
seolah-olah tiada penyelesaian. ah makin jauh aku melayang

aku bangun, mengengsot perlahan-lahan ke arah laptop
mungkin aku perlu luahkan apa yang terbuku di kepala aku
di benakku terlalu berat, seolah ada batu terperangkap di dalamnya

jariku ligat menekan papan kekunci
laman jaringan blogger.com segera ku tekan
aku tidak tahu apa yang harus aku lakukan, hendak menelefon kawan
aku ada kawan ke? haha aku tergelak sendirian

sementara menunggu laman sesawang ku cari keluar di skrin ku
aku mengambil telefon dan melihat jika masih ada baterinya
gambar2 di memori telefon ku teliti juga. ah bosan sungguh sampai gambar sendiri pun tengok

"masih banyak lagi. nampak sangat dah jarang guna. kalau dulu selalu gila charge"

aku membebel sendirian. macam orang tak betul pun ada
usai laman yang ku ingini keluar di skrin
segera aku ke butang post
aku penat, mungkin aku perlu luahkan segalanya dalam laman peribadi aku

dalam masa sebulan dua ini, terlalu banyak hal yang berlaku
kadang2 aku rasa tidak mampu aku untuk menanggungnya dalam satu masa
pernah sekali aku menangis kerana terlalu rasa berat beban di kepala aku
seolah-olah ada satu beban yang tidak mampu untuk dikeluarkan

dengan tiada kerja tetapnya, hanya bergantung pada duit simpanan
sejujurnya aku tidak mengharapakan bantuan dari siapa2
aku cuma risau selama mana aku akan begini, 
teringin sangat nak mengembirakan mak abah aku. 
namun dengan keadaan sendiri yang tunggang terbalik. memang mustahil

aku pernah membandingkan nasib ku bersama-sama dengan rakan lain
yep, ramai rakanku lebih bernasib baik. ramai yang bekerja tetap
aku? hanya mampu memohon, memohon dan teruskan segala permohonan
sejujurnya aku cemburu sedikit namun aku sabarkan hati
mungkin ada hikmah aku belum bekerja lagi. asalkan jangan putus asa

namun setelah beberapa lama, aku pasti perkara yang berlaku ada sebabnya
tiada apa yang berlaku di dunia ini tanpa sebab
pokok bergoyang pun kerana angin atau monyet di dalamnya

begitu juga hidup, dalam hidup kita orang datang dan pergi
ada yang datang adalah bertujuan untuk mengajar kita sesuatu
untuk menunjukkan kita sesuatu dan dia pergi

dan ada juga yang datang dan dia setia di sisi kita
kerana apa? kerana dia akan ada bersama-sama untuk mengharungi segalanya

segala apa yang berlaku ada hikmahnya
perjalanan Allah itu cantik. apa yang penting adalah sabar
kerana di pengakhiran sabar akan ada penghujung yang indah
banyakkan bersabar, berdoa dan yakin dengan ketentuan Allah

maaflah merepek malam2, kadang2 kita perlu meluahkan untuk kelegaan kan
dan aku lega dengan cara begini. oklah selamat malam :)


cerita hantu segamat 3

okey aku nak sambung ye, tapi aku sambung dengan nada
macam aku tengah alaminya? boleh gitu?
boleh je kan. dah nama pun blog aku jadi suka ati aku aa kan
kan kan kan??? ok cukup jom baca
dan mood kali ni lebih kepada nada serius. kot

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

malam tu assignment macam biasa membunuh otak aku
banyak sampai aku dan geng2 aku tak larat nak pergi  mcD lagi
jadi macam biasa waktu makan malam, aku keluar dengan ezuan dan syra
dan lepas berbincang bak sepatah dua kata, kitorang decide nak buat kerja
depan rumah aku je, depan rumah aku pada amatan aku sedikit selesa

depan rumah aku tu agak luas, senang nak buat kerja dan agak lapang
lagipun ada kawan lelaki sekali, haruslah buat depan rumah kan
takkan aku nak bawa ezuan masuk buat kerja dalam rumah
semestinya aku masih ada kewarasan, apa pula kata kejiranan aku nanty

selesai makan, aku dan kawan2 kembali ke rumah aku
meja kecil housemate ku, ku pinjam untuk digunakan kami bertiga
air yang dibungkus dari kedai makan tadi ku buka dan tuangkan ke dalam cawan
segala jajan2, makanan2 aku yang ada semua aku keluarkan 
menjadi santapan dan kudapan di kala mengantuk
nampak macam makan yang lebih daripada belajar. aduhai
dan aku mula membuka segala helaian kertas yang diberikan pensyarah
dan mula membuat pembahagian kerja antara kami bertiga

setiap minit di gunakan sebaik mungkin. mahu menyiapkan kerja sepantas boleh
mata makin mengantuk, jam menunjukkan pukul 3 pagi
kerja sudah hampir selesai. dan dengan segala sisa tenaga yang ada
kami bertiga berjaya menyelwsaikannya. ku toleh ke kiri ezuan sudah tidak tertahan ngantuk

"aku ngantuk su, tak tahan dah ni. kau kemas2 lah eh."

"okeyh2 takpe. kau pergy lah bersandar sana dulu. aku setel dengan syra"

selesai mengemas dan menghantar kembali meja ku kebelakang
aku menoleh ke arah ezuan, dan ternyata dia sudah berdengkur di tiang rumah aku
untuk tidak memeningkan suasana, aku menyuruh syra tidur di rumah aku
kerana hari sudah terlalu lewat malam, walaupun dia masih boleh memandu
keselematannya adalah lebih penting. aku tak mahu terjadi apa2 yang tidak baik

dan aku kejutkan ezuan untuk menyuruhnya pulang ke rumahnya
aku risaukan kata jiran2 aku nanty. apa pula kata mereka kan

"su aku ngantuk sangat su. tak larat. aku tidur dalam kereta je lah"

"bahayalah wey, kau ni. kang jadi apa2 aku tak tanggung"

"aku kunci lah pintu bengong. nanty dah subuh kau kol je. aku balik ah pastu"

"okeyh apa2 hal kol"

selesai melihat ezuan masuk ke dalam kereta, aku dan syra masuk ke rumah
kami mengemas2 tempat tidur dan ternyata syra sangat penat nampaknya
usai meletakkan kepala terus dia terlena, penat sangat dia
aku masih lagi melayan-layan mata bagi mengantuk. kenapalah mata aku ni
sejak belajar di segamat ternyata masa tidur ku tunggang langgang
tidak seperti di melaka dulu. mungkin suasana belajar yang makin berubah

beberapa minit kemudian, aku akhirnya sudah hampir mamai dan terlelap
namun lelapku tidak lama. tetiba telefon bimbit ku menderu laju berbunyi
hendak dikatakan bunyi penggera masih terlalu awal, baru saja terlena

"sapa pulak telefon ni, kacau laa" getus hatiku geram

nama yang terpampang di skrin telefonku ialah nama ezuan
apa pula yang dia mahukan dari aku ni? mahu buang airkah? mahu minum ke?
kalau dia sengaja mahu mengacai tidur aku, dia sebenarnya menempah maut kalau begitu
tanpa membuang masa segera aku mengangkat panggilannya
namun sedikit bengang itu masih ada, tak tahu tidur ke?

"napa weyy??? kau nak minum ke? aduiii"

"su keluar kejap."

"kenapa? aku ngantuk lah ezuan. besok lah kalau nak apa2"

" su tolonglah keluar kejap. keluar kejap cepat!"

ezuan separuh menjerit dalam telefon. aku pelik
namun apa yang pasti suaranya dalam nada ketakutan dan panik
ah mungkin dia nak mengenakan aku, bukan aku tidak tahu dia ni
tapi risau juga kalau jadi apa2 padanya. aku bergegas mencapai tudung dan cadigan

tudung ku sarung seboleh mungkin dan caridgan ku pakai untuk melindungi tanganku
pada mulanya aku mahu mengejutkan syra menemani ku
namun melihat dia terlalu lena tidak sampai pula hati

"ah takpayahlah kejut syra. takpelah kejap je. ezuan nak air kot" bisik hati aku

kunci ku capai dan aku berlari ke arah pintu pagar. 
mangga pintu ku bukak dan ku pergi ke arah keretanya
ku ketuk cermin keretanya dan kulihat ezuan menutup muka dengan bantal
ah sudah mengapakah dia ni? seperti baru telihat hantu gayanya
ish mulut aku, cabul sungguh.

"ezuan kenapa? oii aku kat luar pintu kau ni"

"su masuk kereta kejap."

"kau gila ke apa?? cakap kat luar je lah. amendanya"

"cepat lahhhh. kau ingat aku nak buat apa2 kat kau ke? 
takde masa aku, cepat lah!!!!!!!!"

dalam nada pelik aku masuk ke tempat duduk sebelah pemandu
ezuan kulihat masih menutup muka dengan bantalnya
aku bertambah pelik, tadi menyuruh aku masuk dan sekarang mendiamkan diri
acap kali aku bertanyakan kenapa dia kenapa dan jawapan yang aku dapat
hanyalah

"su, aku takut sangat. takut su. teman aku sini"

ah ini kerja gila! mana mungkin aku akan menemaninya disitu
silap haribulan ditangkap berkhalwat pula nanti
dan aku berkeras mahu masuk rumah jika dia berkelakuan pelik lagi
dan akhirnya ezuan membuka ceritanya

dia mengatakan pada awalnya dia memang sangat mengantuk
sehinggakan ketika mahu masuk ke kereta pun dia sudah tak boleh membuka mata
setelah mengunci pintu kereta dan menurunkan kerusinya
dia terus tidur, namun kata nya tidur nya tidak lama
setelah beberapa lama, dia mendengar sesuatu yang pelik

setelah diamati dengan teliti, ternyata
dia mendengar bunyi tapak kaki berjalan ke arahnya
awalnya dia sangkakan dia bermimpi, namun setelah dia menggosok mata
bunyi tapak kaki tersebut makin jelas dan menuju ke kereta
namun apa yang lebih pelik, bunyi tapak kaki tersebut seolah-oleh sedang menyeret sesuatu
seolah-olah orang sedang menyeret guni beratnya. tidak mampu diangkat
dia hanya mampu mendiamkan diri. badannya diserengkan ke kiri dan 
dan apa yang pasti, bunyi tapak kaki tersebut mengelilingi keretanya
lama benda itu berjalan di keliling keretanya, kata ezuan dia hampir menangis ketakutan
hanya bantal yang ditekupkan dimukanya sahaja menjadi pelindung utuh untuknya

dia menceritakan, tidak sanggup rasanya dia mendongakkan kepala
takut ternampak apa2 yang tak sepatutnya, dalam pada itu dia cuba mencari 
telefonnya dengan tanpa mengangkat kepala. dan nasib dia baik
apabila berjaya mencapai telefon di koceknya dan mendail no aku

dan apabila dia nampak aku disebelah keretanya
dia menyuruh aku masuk cepat2 kerana takut. takut benda tu ada lagi

"kau biar betul ezuan?" kata aku selepas selesai dia bercerita

"su aku tak tipu, aku takut su. tolonglah teman. aku nak balik pun tak berani"

pada waktu itu aku terlalu mengantuk, dan mula terlepas cakap takbur
mungkin kerana terlalu penat membuatkan aku bercakap yang bukan2

"mana benda tu takde pun??? mana2?" jerit aku

"weyyyy bengong! kau jangan cakap besar boleh??? nampak karang mampus kita"

"takde lah aku ngantuk lah weyhh. arghh" jerit aku

dalam hati aku tetiba risau, risau akan keceluparan aku
janganlah kau tunjuk muka, aku terlepas cakap tadi
aduhai. mulut ni pun satu, takde insurans betul
aku menepuk-nepuk mulutku tanda menyesal dengan kata2 ku

setelah berbincang, aku bersetuju menunggu sehingga dia tidur
nasiblah baiklah dia 5 minit selepas tu dia sudah lena di tempat pemandu
dan aku dengan tidak membuang masa terus keluar dari kereta dan
berlari masuk ke rumah. pintu pagar pun ku tidak manggakan kembali
nampak sangat penakut. cakap besar lagi. padan muka aku

ketika aku mengunci pintu, aku terdengar suara ezuan memanggil aku

"Su!"

namun ketika aku toleh ke kereta aku tidak nampak siapa2
tidak kelihatan ezuan di cermin kereta. ah sudah
dan pantas aku terus mengunci pintu dan belari tidur ke housemate ku

sejak peristiwa itu, kami tidak berani lagi berjaga malam
dan kalau berjaga pun tidak akan sampai pukul 2 atau lebih
kalau terlalu banyak kami akan mula awal. aku dan rakan2 cukup serik
cukuplah mendengar suara sahaja, tak mahu selepas ni
nampak dengan mata kasar. cukup2 lah

dan aku bertanyakan kepada ezuan, adalah malam selepas aku keluar kereta
dia ada memanggil aku, ternyata sangkaan ku meleset
yang dia menidakkan ada memanggil aku.
katanya selepas terlelap itu, dia sudah tidak ingat apa2 lagi
cukuplah peristiwa ini menjadi pengajaran buat kami
agar tidak berjaga lewat malam lagi

Wednesday, October 2, 2013

cerita hantu segamat 2

lepas kejadian dengar suara mengilai tu
sedikit sebanyak semangat budak2 rumah aku jadi lemah
kitorang jadi sikit penakut tapi lama kelamaan perasaan tu hilang
mungkin sebab gangguan dah tak da lagi lepas tu
jadi kitorang buat balik macam biasa, macam takde apa2 terjadi
dan kitorang hampir lupa dengan kejadian tersebut
tapi kitorang silap sebenarnya.....

~~~~~~~~~~
perjalanan hidup sebagai student memang penat
lagi2 dengan assignment nya, homework, presentation
aku tak sekelas dengan budak2 rumah aku iaitu ela ogy dengan sarah
walaupun sama course tapi disebabkan mereka kelas berlainan
jadi kawan2 yang sama group dengan aku kebanyakannya rumah berlainan

aku selalunya group dengan ezuan dengan insyirah
nilah kawan gaduh baik aku masa aku dekat sana
pergi kelas, makan, assignment homework semua dengan budak dua orang
oh yeee doang ni bechentaa, aku plak kawan baik ezuan dan jugak insyirah
jadi makin senanglah nak setelkan keje. 
tapi bila doang bergaduh, macam biasa aku jugak orang tengah
eh panjang plak aku membebel, dah la takde kaitan doang dengan cerita neh



kawan gaduh kawan bertekak kawan menangis, ezuan dan insyirah

malam tu aku macam biasa keluar lagi dengan doang
selalunya pergi mcd sebab dah ada wifi kan, jadi on laptop connect terus facebook
eh salah, terus masuk website uitm. login tengok info gitew
order air pepsi yang besar share tiga orang, lepak berejam
hihihih kejam sungguh hambaaa

"ezuan laptop kau manaa???" tanya aku bengang

"kau buat dulu lah su, aku pinjam laptop kau. aku tak bawak" 
kata ezuan selamba badak sumbu afrika utara

"aku dah agakkk, sengal. asyik rembat laptop aku je" aku balas. berasap berangin dibuatnya

"kau buat cepat, aku main gitar bagi semangat" dengan takde perasaannya
ezuan berkata begitu

greeeeengggg...!!!!

"aku tak campur, lantak kau dua orang lah ai" kata syira. 
membiarkan aku bertekak dengan balak dia
syra terus menyiapkan kerja2 yang  masih bersisa
dan aku masih bergaduh berebutkan laptop. huh

macam tulah kitorang hari2. tapi kitorang memang sekepala
gaduh pagi malam carik balik time makan apa seme

malam tu lepas selesai buat kerja, kitorang kemas2 semua benda
masa tu pukul 2 pagi, assignment terlampau banyak
aku naik mengantuk dibuatnya, besok kelas pukul 8. aduhaiii
mata bengkak lagilah gamaknya, tapi salah sendiri dan masing2
sapa suruh buat kerja last minit kan

"su ngantuklah, kau drive" kata ezuan menyakat

"meh aku bawak kau g batu dua. senang setel terus je"  balas aku dengan kasar

"mana ada batu dua dekat segamat neh. kat mana tu?" tanya ezuan, pelik katanya

"kubur"

"bengong, mulut kau ni teruk betul" balas ezuan bengang. padan muka

"sapa suruh, dah taw aku takde lesen lagi nak ejek kan? siap kau,
aku ada lesen aku tayang kereta depan umah kau"

"haa bila su oiiii, lagi berapa puluh juta tahun aku kena tunggu agaknya?"

"kuajaaqqqq"

malam tu seperti biasa, ezuan menghantar aku dahulu
sebab rumah aku paling dekat, dan kemudian hantar ezuan dan 
kereta akan dipegang syra
senang syra pegang kereta. takdelah lambat pergi kelas
kalau ezuan pegang. alamat taun depan pergi kelas nampaknya
(jangan marah ezuan. hahahaha peace) :)

"okeh dah sampai" kata ezuan

"okeh cun, jumpa besok cam biasa" balas aku

"tanak jumpa kau, jumpa kau buat apa? tinggalkan ko terus"

"diam lah. aku sepak kau nanty"

"dah2 korang jangan gaduh, u jangan nak menyakat dia okeh.
.aishhh. susu sayanggg
babaiiii, besok aku amek kau taw. ezuan lambat kita tinggalkan dia"
balas syra membacking aku. hihihi seronok kabel besar neeh

"yeayyy, babai syraaa gemok"

"menyampah" getus ezuan

lepas dah pung pang pung amek barang dan segala buku
aku melangkah keluar dari kereta myvi tersebut.
sambil melambai lambai mereka, aku mencarik carik kunci pintu pagar

"mana kunci rumah neh, errmmm" aku berbisik dalam hati

aku toleh belakang ezuan dan syra masih belum meninggalkan
pekarangan rumah aku. mereka selalunya akan menunggu sampai aku masuk
dan selepas tu baru mereka akan beredar. dan mereka masih menunggu
aku masih menggodek. namun tidak berjumpa kunci tersebut




malam semakin suram, gelap tak nampak apa
nak hujan ke? aku pun tak pasti. aku penat mencari
suasana keliling sudah sunyi sepi, rumah brader sebelah pun dah gelap
dah kenapa aku tengok rumah dia kan time tu
masa tu memang terang dengan lampu jalan je
kalau tak. ermmm
memang aku keluar bawak lampu suluh dibuatnyta

kerana lenguh mencarik, aku mendongak-dongakkan kepala

dan tiba2???!!!!!!

"eh su, apehal kau masuk kereta balik neh?????!!! tanya ezuan dengan penuh pelik

"susu sayang kenapaa????" syra pulak kecuakkan

"syra, ezuan. kunci pintu. cepat!!!!!!!" jerit aku

aku masih termengah-mengah. aku tak mampu nak bercakap
aku terkejut dengan apa yang aku nampak sebentar tadi
aku bermimpi ke? aku yakin aku tak mimpi sebab aku masih sedar
aku melempang-lempang muka aku, dah kenapa lempang muka sendiri
tampar atau cubit tangan sendiri dah la, sakitkan muka je
dan tangan aku masih dalam beg, menggodek mencari kunci

"ezuan syra, aku takut. ermm aku nampak ada kain putih terbang atas atap rumah
dia bukan macam kena tiup angin, dia terbang elok straight atas atap umah aku"
cerita aku dengan separa serak, suara hampir tak keluar sebab terlalu takut

"seriusss su????" tanya syra

"seriuss, aku nampak jelass. aku takut kalau2 aku tenung ada muka plak ke
sebab tu aku terus lari balik masuk kereta"

"u i pulak takut ni, kejap lagi i drive sorang" kata syra pada ezuan

"su kau rileks sekejap, kau ok tak neh? takpe nanty kereta i pegang" 
terang ezuan pada aku dan syra

"bagi aku carik kunci je, pleasee teman jap je"

"weyy carik slow2 aku tunggu"




huru sekejap hidup aku malam tu disebabkan sebatang kunci
aku sebenarnya nak menangis dah tapi aku tahan je
lepas puas mencarik, aku hanya berjumpa dengan kunci rumah
kunci pagar aku telah hilang, mungkin tertinggal dalam bilik
time ni plak dia nak tertinggalkan. geram betul dibuatnya
sendiri salah sendiri tinggalkan, jadi memang padan muka sendiri

dan lagi aku bukan jenis suka tidur rumah kawan2
aku takut sebab aku lebih selesa dirumah sendiri
walaupun jauh ke dalam, aku selalunya akan balik jugak
walaupun assignment habis pukul 2 atau 3 pagi

"su kau dah ok? jumpa kunci?" tanya mereka

"tak jumpa. takpe2 aku dah ok. weyh kau tunggu sampai aku masuk rumah"

"kau nak masuk dalam macam mana?" tanya ezuan, tertanya tanya

"kau tengok je" bisik aku

dengan perlahan-lahan dan dimulakan dengan Bismillah
aku melangkah keluar kereta dengan cepat dan berlari ke pintu pagar
dengan semangat yang masih tinggal, aku terus memanjat pintu pagar rumah aku
aku tak peduli kalau jiran aku nampak atau apa
atau sapa2 yang masih lalu ditepi jalan nampak aku
aku tak dulik dah. seriussss. janji masuk rumah

kalau orang nak masuk minang aku malam tu pun, aku tak pedulik dah
bialah orang tu terus balik sebab nampak aku anak dara tak senonoh panjat pagar
masalahnya sapa plak nak masuk minang malam2 kan? aku ni penakut sangat sampai merepek
aku tak pedulik dah. yang penting aku nak masuk rumah

"ezuan syra jangan pandang tapi tunggu aku taw!"
jerit aku sambil memanjat pintu pagar tersebut

pintu pagar rumah aku agak tinggi dan aku merupakan seorang yang rendah
jadi agak sukar untuk aku melangkah dan melompat ke dalam rumah
buatnya patah kaki aku dah satu kerja lain pulak nanty

"woii hati2, sangkut seluar tu kang!" jerit ezuan membahan aku

"diam aaaaaaaa!!!!!" jerit aku

lepas bersusah payah melangkah pagar yang besar tu
aku berlari masuk dan dengan pantas kilat membuka pintu rumah
dengan kasutnya tah kemananya, dengan beg aku terus campak atas meja

punyalah aku takut, aku terus terjun di sebelah housemate aku
dan menyelit nyelit di antara mereka. bayangan kain putih tu masih jelas
walaupun aku tutup mata aku, aku masih boleh bayangkan kain tersebut
memang jelas kain serba putih terbang di atas rumah aku dan pergi ke rumah brader sebelah
aku yakin bukan tiupan angin sebab aku sendiri yang merenung benda tersebut
dan aku tak rasakan apa2 angin masa tu

"su, awak dah balik, meh tido sebelah ela" kata ela dalam keadaan mamai

"nak2" kata aku. 

seperti orang masuk disorongkan bantal, aku menyelit laju2
aku sebenarnya seorang yang penakut, sangat penakut
jadi terus aku menyelit sebelah ela, rasa selamat toksah cerita
tidur pun sampai lupa nak tukar seluar jean dengan tshirt lengan panjang aku
ah lantak. janji rasa selamat

tapi........

masih ada lagi kejadian yang berlaku selepas tu
dan kali ini ezuan sendiri menjadi mangsa kepelikkan keadaan rumah aku

(bersambung)

Monday, September 30, 2013

bulan orang kawen. kawen sana sini sinun

assalamualaikum
bulan ni adalah bulan orang menyulam kasih *geli plak ayat aku*
sana sini kahwen. tiap minggu dapat kad, mana tak frust
kad aku plak bila nak buat? kahwen je kawan2 aku skang neh
dekat opis kawan2 aku cakap

"weyy umur kau 24 aku anak dah 3 taw?" perli sorang akak neh

"pedulik pulak aku." kata aku dalam hati. eleh berani dalam hati je pun
gila takkan nak cakap camtu kan dekat doang
maun berpedang bercangkol aku dengan akak2 kerani ni kang

kesimpulan nya macam ni je
jodoh tu rahsia Allah kan, setiap orang dah ditetapkan jodoh memasing
macam kawan2 aku, Allah dah tetapkan mereka2 ini kahwen awal
jadi kahwen awal la mereka kan, ada yang ditetapkan kahwen lambat
jadi lambatlah mereka kan

ada yang tiada jodoh di alam Fana, Allah adakan jodoh mereka di alam Baqa
sapa taw kan, amboii ayat aku nyah. cam ustazah Bahyah dah

*tapi dalam hati harap sempat wen2* hahahhaa.... not

ni kenduri pertama aku pergi. kenduri shida aka ruszida
kawan sekolah beb. dulu selekeh tudung senget
skang lawa bak hang. santek sangat! jeless aku


abang senyum bang senyum
abang senyum sampai nak tekelua dah gigi ni yang oiii



say kejuuuu..



"pompan ni gila ke barang hantaran pun nak snap, snap pengantin dah le"
kata hantaran2 tersebut berbisik sesama sendiri



akak malu laaa nak pegang bunga ni shida, tapi bunga ni cam familiar la
ni bunga plastik rumah akak sey pinjam. 



mira muka jangan ngantuk sangat boleh? kau nampak kamera tu. peace skit
semalam den layan bola sampai pagi. tu yang ngantuk tu.
bola apo?
bola jaring.

dah tu je gambar, takyah bebanyak
bebanyak pun buat apa, bukan berubah pun muka pengantin ngan kawan2 aku
camtu gak mantain je. kehkehkeh....

Sunday, September 29, 2013

cerita seram segamat 1

assalamualaikum
masa aku memula masuk uitm segamat dulu, disaster hidup aku
aku masuk lewat masa pendaftaran dulu atas sebab2 yang dah lupa
padahal menangis tak nak pergi, jadi aku pun ada masalah rumah sewa

pung pang pung pang tetiba dapat lah rumah sewa, gila cepat kan 
punyalah malas nak cerita macam mana nak dapat umah sewa
sebab tu bukan agenda utama aku malam ni. aiceee over plak
rumah sewa aku cantik, serius cantik. fully furnish, pemandangan lawa
tapi takdelah ngadap gunung ganang tembakau apa seme
mengadap matahari tenggelam. perghh petang2 aku mesti layan perasaan

kat rumah aku, kau nak apa? tv? meja makan? peti ais? mesin basuh? astro???
ha astro tu tipu lah kan, tuan rumah aku bukan tokey balak. lingkup dia nanty
tapi senang cakap rumah aku memang best, amboi puji rumah sendiri plak
yelah nak tunggu korang puji memang nan hado

tapi satu benda, kawasan rumah aku ni agak sunyi skit
sebelah rumah aku ni kawasan kosong bersemak samun lepas tu baru ada rumah
sebelah satu lagi pulak ada penyewa lelaki, bawak motor besar plak kata ko.
dia selalu usha2 kawan aku, cehh tak gentleman, berani tanyalah nama kan
eh emo lak aku. ok biakan dia dengan motor besar motorboat tu
meh aku start cerita


sebelah tu semak samun lepas tu baru rumah balik
*gambar lama, nasib jumpa balik gamba neh*


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

ada sekali masa tu hari ahad, aku baru balik dari pilah
jadi aku kol ogy mintak dia amekkan aku, ogy ni adalah budak rumah aku
bulan 10 ni dia kawen, eh terlari plak. okeh tunggu punya tunggu
sampailah ogy dengan ela pickup aku, 

masa aku memula masuk kereta, aku masuklah dengan wajah yang ceria
tapi aku pelik, ela dengan ogy diam je. apahal doang neh
gaduh dengan laki masing2 ke? sakit perot ke? andaian aku menerokai otak

"apesal korang diam neh? korang tak suka su balik ke"

"eh apa aa su merepek neh, kitorang ok je"

so bila doang cakap macam tu, aku assume doang ok
tapi aku still was was, entah2 doang nak kidnap aku g thailand *aku merepek apa neh*
jadi aku cuba act biasa2, mungkin budak2 ni penat
lepas dah nak dekat 15 minit perjalanan, aku pun sampai lah rumah

so aku dengan senang hatinya masuk bilik letak barang hapa seme dan rehat2
masa tu ela dengan ogy duduk dekat ruang tamu layan tv
and as usual muka doang sangat2 lain
doang duduk diam je, doang ni dah kenapa aku pelik gila masa tu
sarah dengan jo tak balik lagi, doang still dekat rumah masing2
baru kitorang bertiga je masa tu

lepas dah rehat lama2, aku pun capai towel masuk lah toilet
penat kan, so aku decide nak mandi bagi segar skit
selalunya aku tak mandi pun, hihihihi.

masa aku tengah syok karok dalam bilik air lagu apatah *tak senonoh punya pompan*
sekali tu aku terdiam sebab kau terdengar suara halus orang.

"kuatnya ela ngan ogy bercakap, biakanlah" getus aku dalam hati

aku sambung bershampoo balik sambil karok
lepas lima minit tu, tetiba aku dengar suara

"HEHEHEHEHEHEHEHEEEEEE HEHEHEEEEE!!!!!!!!!!!"

aku terdiam, memang terus senyap. tak guna sapa mengilai neh
aku terus keluar dengan sabun2 kat kepala, aku tak peduli

"elaaaa! ogy!!! awak dengar tak??????" aku jerit

"kitorang dengar su.. su takut laaaa..."

suara ela macam nak menangis, aku terus pergi dekat ela dengan ogy
masa tu perasaan aku bercampur baur, tataw nak rasa apa
yang aku taw, aku memang tertakut tahap takleh nak kata apa
tapi aku lagi rasa nak menangis sebab kepala tak sempat bilas, 
berbuih buih kepala aku

masa tu baru ela dengan ogy cerita, doang jumpa aku senyap sebab
masa doang memula nak keluar rumah pickup aku
doang sendiri dah dengar suara mengilai tu
suara tu halus tapi kau akan dengar dengan jelas

doang jadi tak keruas lepas dengar orang mengilai tu
disebabkan masa tu nak pergi amek aku, cepat2 doang keluar rumah
sebab tu doang tak bercakap dengan aku
first terlampau terkejut and second doang tanak aku takut

ha amek sekarang aku dah dengar live.

" tunggu depan pintu bilik air, su nak basuh rambut, tungguuu taw!"

lepas dah setel hapa seme, malam tu kitorang memang berkepit bertiga
ayat2 suci hapa semua baca. takut punya pasal memang tido berkepit
tapi itu bukan pengakhiran rumah aku
sebab sebenarnya lepas tu banyak kejadian lain berlaku
yang tak disangka - sangka


kawasan depan rumah aku ni kawasan lapang bersemak samun

(cerita akan disambung)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...