Blogger Widgets ssssshhh...: odd things

Saturday, December 3, 2011

odd things

lately nape tah aku satu rumah dok bincang pasal politik je. maybe sebab perhimpunan agong yang sedang memekak kat tb kot time aku nak test2. alih aku pegy tutup then sambung balik gosip. macam mana aku nak cakap ea, mungkin sebab faktor umur then tu yang membuatkan aku keep on blogwalking blog2 politik (beautifulnara still bukak g maa). then banyaklah yang aku jumpa, nak percaya tak, tak percaya pun tak tapi yang aku kepala aku makin biol dengan politik malaysia yang macam tah pape.

orang kata kalau nak kasi pendapat kena base on pengalaman sendiri bukan base on pengalaman orang. pengalaman orang doang boleh manipulate, kalau salah orang tu mean salah lah kau, pengalaman sendiri benda yang kau rasa, orang lain nak putar alam pun tak lepas, so aku hanya bagi pendapat base on pengalaman aku yang mentah macam ayam tak masak neh and base on diskusi aku ngan kawan2 aku setelah berbincang kejap masa nak release tensen study SM yang memang aku wekkk2 dibuatnya.

banyak benda yang pelik dekat Malaysia ni, contohnya kalau kau nak pegy beli proton Saga, kawan aku kata kena ikat dalam 9 tahun macam tu. dia ada kete so die taw. depends on bape banyak ko sanggup bayar, lepas tu kau darab dengan bulan2 yang kau kena , mau dekat 40k. wey dekat arab doang jual proton saga yang SAMA harga 18k sahaja duit malaysia. aku ada jumpa artikel tu tapi mana tah dah hilang. ko nampak tak jauh beza tuh. arab dah la kaya, jual lagi murah, memang tak luak aa duit doang. macam beli karipap tepi jalan kat segamat neh

aku sambung degree, so pembayaran ptptn masa dip kena tangguh dulu sebab aku kene pursue dulu degree aku. then dalam 2 tahun aku tangguh bayar, caj ptptn aku masa diploma still berjalan. what the hell?? aku dah postpond supposely benda kena stop. bila aku dah kerja baru start bayar? kau tekan student2 sebab banyak previous borrower kau tak bayar and hilangkan? jiran sebelah yang kau marah tapi jiran depan rumah yang kau baling periuk. duhh

petronas untung 40 billion. kawan aku taw sebab dia update denga petronas punye news. then where the hell duit tu pegy?? aku rasa kalau suku duit tu doang peruntukan untuk student punye biasiswa or pape projek naik taraf kemiskinan ke, benda tak luak nok. kalau kau kata luak, takan petronas untung sekali je. setiap tahun untung maa. mana tu duit pegy??? joli kat pavi ke?

banyak lah benda merepek. kes lembu lah, kondo lah. aku tak berani nak cakap lebih2 sebab aku student je. kena saman mana nak carik duit. then aku rasa rakyat makin susah, aku sendiri rasa sakit. harga barang2 makin naik tapi duit kat takuk tu je, harga barang tak compatible dengan income yang kau dapat bulan2. kau mungkin kata aku tak pandai saving tapi cube kau saving bape sen dapat nyah, rini kau simpan, besok kau dah pakai nak beli nasik.

rumah aku dah siap bertar jalan bawah tu siap dengan line2 baru yang putih melepak lagi. lama dah aku tunggu tapi skang baru dapat. oklah dapat jugak sekarang tapi napa sekarang, PRU nak dekat ek?? oppsss. acik kata kalau tak daftar pengundi meaning budak2 maa. acik, bukan taknak daftar mengundi then bukan saya sorang je taw, mostlly budak rumah saya and semua kawan2 saya tak buat. sebab, confuse nak pangkah sape??

hehe tapi saya tu tanggungjawab kan, dun worry nanty saya daftar bila dapat lari kejap pegi post ofis. certain orang mesti rasa napa aku dok berpolitik neh?? mana ada nyah. time serius kita serius lah, tapi gelak kita merapu lah. kalau orang serius kau gelak, memang dapat penampar kaki lah jawabnya. kadang2 benda macam ni kena amek taw gak, memang kita takde power takde duit tapi at least tak bodoh dalam benda2 gini. jangan sampai orang kelentong sebab tataw pape

banyak sangat benda pelik yang aku tak pasti. orang kaya makin berharta orang sederhana makin jauh, jauh ke bawah and tak mustahil sampai ke tahap miskin.so banyak lagi benda yang aku tataw. benda ni based on pendapat aku je, mungkin betol mungkin salah sebab aku macam baru nak berjinak jinak dengan benda2 gini, bukan nak melibatkan diri tapi menjadi pemerhati sahaja. peacee yoo

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...