Blogger Widgets ssssshhh...: career and businessman

Wednesday, March 7, 2012

career and businessman

assalamualaikum
haritu aku ada berborak kejap dengan kawan lama aku
ala kawan tak bape nak kawan la, aku kenal pun sebab
bapak aku kenal, so aku pun kenal2 gitu je aa

sapa??? ala kau bukan kenal pun, satu hal pulak nak mengenalkan
dah panjang pulak masalah dia nanty, eh aku dah sampai ke bombay merepek
then sekali tanpa disangka-sangka, buah cempedak pun jadi nangka
eh salah masok line

then tanpa disangka aku jumpa balik kawan aku ni
dulu dia penah datang umah aku jual barang
memang pandai aa bercakap dia neh, kirakan kalau korang tak pandai elak
memang terbeli punya barang2 dia, sampai korang boleh terjadi agent nanty
ada harapan jadi menteri kawan aku sorang ni

then haritu masa dah jumpa dia bagitahu aku yang ada benda nak story
ada jelah budak ni kan,
then bila dah jumpa rupa2 nya dia nak promote barang baru
aku pun layan je lah sebab seronok gak tengok they way
orang2 bisnes ni nak market produk doang

"bisnes ni ko taw, ni bukan downline bisnes, ni just ko make sure carik user untuk barang kau"

"bla bla bla bla bla....."

"kau rasa ada ke orang buat bisnes gini??? ni bagoss aku cakap"

"bla bla bla bla bla....."

"kau dapat 5 user kau boleh dapat RM10000 sebulan, mana weyh nak dapat macam ni???"

"bla bla bla bla bla....."

"aku kalau dah dapat dalam 2 ke 3 user aku berhenti kerja nak fokus benda ni"

then aku layan jelah, nak terpengaruh pun ada gak ni, yelah cuba bayangkan
no need keluar modal yang banyak tapi kalau pandai leh dapat nak dekat RM10000
dalam masa sebulan. tu yang aku dok tanya tanya and tanya
rasa macam wartawan melodi dah aku time tu

"owhh yeke, menarik gak, berapa lama dah kau libatkan diri dalam benda ni??"

"heheh aku baru seminggu je buat bisnes ni"

"laaa....."

semangat kawan aku bercerita, tapi yang bagosnya dia ni, semangat dia memang tinggi
aku tak minat sangat bisnes2 yang macam MLM or dowline bisnes ni
dia kata dia punya bukan downline bisnes, tapi praktikal je macam downline
hoho pape je lah, and plus dia memang pandai bercakap
dia punya timeline eh salah punchline ayat dia
memang pandai lah, so aku kalau dengar pun tak amek port sangat
sebab aku tak minat, selagi belom ada kerja tetap yang tertetapnya
bisnes2 aku kena tolak tepi dulu

kawan aku ni memang bagos, aku sendiri tak pandai nak cakap macam dia
tapi aku tak setuju bila dia kata sapai bila nak kerja makan gaji
aku paham bisnes memang penting, 9/10 kekayaan pun memang
datang daripada perniagaan kan
tapi pada aku kena ada jugak backup yang kuat
maksudnya kena ada jugak kerja tetap yang boleh tolong kita
incase bisnes tu jadi papehal, tu pendapat aku jelah
pendapat kau??? tataw plak aku

(p/s) : perbualan dengan sorang acik kat tempat keja aku tadi

"dik, acik tengok kau makan semangat tapi badan tak naik2,, untunglaaa"
"errr"

Kantoi doang skodeng time aku makan..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...